Gå til hovedindhold

UX & Design

Sketching

Arbejdet med UX og Design fylder ofte meget i vores projekter. Arbejdet startes ofte op som en del af det vi kalder projektinitieringsfasen, og forsætter parallelt med udviklingen. Vi skelner mellem 3 forskellige tilstande, som vi arbejder i.

Identify, ideate, iterate

Identify

Her arbejder vi med at identificere udgangspunktet for UX og design. Nogle gange kan der bygges direkte videre på en afklaringsfase. Andre gange har vi særskilt fokus på at idenficere relevant input til brug for den kreative proces. Input kan have forskellige karakter. Fx:

  • Forretningsmål og prioriteringer
    De fleste løsninger bygger på et forretningsfundament, som skal understøttes. Ofte med helt konkrete mål og prioriteringer, som løsningen kan tilrettelægges efter.
  • Brugerbehov, -forventninger og -adfærd
    Indsigt i brugerne giver bedre løsninger. Det kan fx være gennem brugerrejser, fokusgrupper og interviews. Brugerne kan også aktiveres som medudviklere.  
  • Inspiration
    Fx indsamling og strukturering af eksempler på designtrends, teknologitrends, interaktionsprincipper, funktionalitet, koncepter, forretningsmodeller og konkrete designs. 
  • Forudsætninger og guidelines
    Mange forhold kan tilpasses den enkelte løsning, mens andre forhold udgør egentlige forudsætninger. Fx en designmanual eller arkitekturprincipper sætter rammerne.

Forståelse for og drøftelser af, hvordan andre aktører håndterer lignende problemstillinger kan være et godt fundament for dialog om løsninger, ideer og best practice. 

Designvurdering

Ideate

Vi tror på at struktur og kreativitet supplerer hinanden godt. Softwareudvikling er et fagområde, der kræver masser af struktur. Det er også en faglighed, hvor kreativiteten er et af de vigtigste redskaber til at løse problemer, identificere forbedringer og se nye muligheder. Ideation handler om at generere, udvikle og kommunikere nye ideer. Vi gør brug af øvelser, metoder og samarbejdsformer, der giver plads til innovation og nytænkning. Nogle er meget konkrete og andre abstrakte. Kendetegnende for ideation er, at en stor del af de idéer som udvikles ikke skal med videre i projektet. En god idé bygger ofte på ti knap så gode idéer

Sketching

Ideation indebærer ofte en hel del sketching. Mange projekter inkluderer en workshops med sketching og andre former for idéudvikling. Papir og farver har vi dog ved hånden gennem hele projektet.  

UX-koncept

UX står for user experience, og dækker over den samlede oplevelse, som en bruger har, når et digitalt produkt benyttes. I løbet af projektet udvikler og tilrettelægger vi et UX-koncept, som er de principper, der understøtter den oplevelse, som løsningen sigter mod at give brugerne. Det kan være svært at sætte UX-konceptet på fast formel, da det favner oplevelsen bredt på tværs af design, formidling, billedbrug, transitioner, navigationssystemer, disponering og brugervenlighed. Derfor er der forskel på, hvordan vi dokumenterer og formidler UX-konceptet i vores projekter.

Wireframes og flowdiagrammer

Wireframes er et de værktøjer som vi anvender i de fleste af vores projekter. Wireframes er ikke-designede skitser, der beskriver de forskellige struktur og designelementer samt disposition. Wireframes dokumenterer også funktionalitet og interaktionsregler. Fordelen ved wireframes er at de er en hurtig måde, at specificere en løsninger på. Wiframes kan anvendes på mange forskellige måder, og egner sig godt som udgangspunkt for at forklare og formidle koncepter og interaktion. Ofte arbejder vi også med flowdiagrammer, der er en god måde at illustrerede den samlede løsning på.

Visuelt design

Arbejdet med det visuelle design starter vi gerne med en designworkshop. Målet er at etablere et designmæssigt udgangspunkt. Til designworkshoppen arbejder vi fx med skalaøvelser, værdigrandprix og gennemgang af designeksempler. Når projektet passer til det arbejder vi også med branduniverser, hvor forskellige designmæssige positioner kan afprøves.

Lego indgår ofte i vores workshops. Det er nemlig en solid og anerkendt valuta, når der skal prioriteres.

Lego indgår ofte når vi holder workshops. Det udgør nemlig en god valuta, når der skal prioriteres.

I forlængelse af designworkshoppen igangsætter vi arbejdet med det visuelle design. Ud over output fra designworkshoppen tager vi afsæt i de identificerede inputs, i UX-konceptet, wireframes og informationsarkitekturen. Designet vil ofte resultere i præciseringer og justeringer i fx UX-koncept og wireframes.

Design toolbox

Den kan være fristende at alt design er på plads inden udviklingsarbejdet igangsættes. Vores erfaring er dog, at det skaber større værdi, at opdele designarbejdet. En række overordnede og konceptuelle forhold omkring det visualle design bør lægges fast inden udviklingsarbejdet igangsættes. Både fordi flere forhold er kendte og fordi, der kan tages afsæt i erfaringer fra tidligere dele af løsningen.

Eksponent bruger en design toolbox som metafor for, hvordan vi griber arbejdet med design an. Tidligt i forløbet fastlægges vi en række værktøjer, som bliver en del af den designmæssige værktøjskasse. Når der står opstår behov for yderligere design, udbygger vi med værktøjskassen med nye værktøjer. I mange tilfælde betyder, det at vi ikke behøber konkrete designanvisninger, da det ofte er nok at refere til de værktøjer, der skal benyttes. Vores erfaring er, at det giver mere fleksible projekter. Ikke mindst når der arbejdes agile eller agilt inspirerede udviklingsforløb, som fx Scrum.

Iterate

Iterationer er en vigtig forudsætning for digitale løsninger af høj kvalitet. Iteration betyder en ny version. Det at arbejde iterativt betyder, at en række forhold i projektet gennemløber forbedringer, hvor der med udgangspunkt i afprøvning, identificeres ændringer og optimeringer. Vi planlægger vores processer ud fra, at der skal være plads til forbedringer. Det kan både være i arbejdet med koncept, design og den egentlige løsning. Stort set alle vores udviklingsprojekter tager afsæt i en prototype, der udbygges og forbedres, indtil prototypen har skiftet karakter til at være den endelige løsning. 

Byg, Mål og Lær. Inspiration fra Lean Startup og understøttelse af en iterativ proces

Arbejdet med iterationer er naturligvis en balancegang mellem ønsket om at håndtere forbedringer og drive projektet fremad. Derfor er det vigtigt at forholde sig til, hvordan og hvornår der skal arbejdes med iterationer. Agile projektforløb er vores foretrukne tilgang, da metoden i høj grad understøtter det iterative arbejde. Når vi arbejder med fastpris projekter, afsætter vi derfor timer til arbejdet med iterationer.

Vil du vide mere om UX og design?

Bo Juni

20413456
bo.juni@eksponent.com

Kontakt os, hvis du vil vide mere om, hvordan vi arbejder med design og UX. 

Bo Juni